Productfotografie van huisstijlen voor een design bureau

Dennis Vergeer van creatief bureau Freshlabel kwam naar mij toe met de vraag of ik hun huisstijlen (briefpapier, visitekaartjes, drukwerk etc) kon fotograferen.
Dit moest wel in een hele specifieke stijl die overeenkwam met hun visie. De voorbeelden die ik doorgezonden kreeg waren erg mooi en uniek in hun uitstraling.

Aan mij de taak om deze manier van fotograferen te onderzoeken en uiteindelijk mijn eigen versie er van aan de klant presenteren.

Experimenteren

Om er zeker van te zijn dat op de dag van de shoot effici�nt gewerkt kon worden had ik een week van te voren een pre-light shoot geplanned.
Een aantal producten waren al binnen en aan de hand van de voorbeelden ging ik aan de slag om mijn eigen versie te ontwikkelen.
Los van de 'recht van boven' manier van fotograferen was de grootste uitdaging om het licht zacht genoeg te maken zodat de producten bijna lijken te zweven op de foto.


De oplossing

Mijn grootste lichtbron bleek lang niet groot genoeg te zijn om het licht zacht genoeg te krijgen (grote lichtbron = zacht light, kleine lichtbron = hard licht). Meerdere kleinere lichtbronnen naast elkaar gebruiken werkte ook niet optimaal omdat er dan meerdere schaduwen gemaakt worden en dat zag er niet consistent en rustig genoeg uit. De oplossing kwam in de vorm van een stuk doek, 2 bij 3 meter groot.

Door dit witte doek op een aluminium frame te bevestigen en d��r de twee losse (kleinere) lichtbronnen doorheen te filteren ontstond het licht dat we nodig hadden.
De puzzel was opgelost. Nu de shoot zelf nog.

De shoot

Dankzij de voorbereiding verliep de shoot vloeiend.
We waren wel een beetje uitgelopen, maar al met al een mooie besteding van de dag!


De foto's!

En dan uiteraard het resultaat.
Hier een kleine selectie van de in totaal 21 foto's die gemaakt zijn.