Productfotografie van keramiek tegels tbv reproductie

Jim van Deuren van ID Product heeft een slim idee. Hij verkoopt onder andere keramische tegels voor keukens, badkamers enz, en in plaats van daadwerkelijke monsters (samples) mee te geven of op te sturen aan ge�nteresseerde partijen wil hij afdrukken maken van foto's van de monsters zodat het bereik van de monsters vergroot wordt en de kosten omlaag gaan.
Maar dan moeten die afdrukken wel levensecht zijn! Want hoe ziet die tegel er uit als je hem tegen het licht houdt? Een foto kan dat niet laten zien want die heeft een heel andere textuur dan de keramische tegel.
Dat was voor mij dus de uitdaging; om de beelden zo duidelijk mogelijk te maken zodat een hoge resolutie foto de plek in kan nemen van een monster dat 100 x zo zwaar (en duur) is als een afdruk.

De oplossing

Voordat ik aan de shoot begon heb ik de tegels eens goed onder de loep genomen en gekeken hoe het keramische materiaal zich gedraagd onder verschillende lichtomstandigheden.
Sommige tegels zijn gezoet (mat), terwijl andere gepolijst (glossy) zijn. Om er voor te zorgen dat de foto dit duidelijk maakt koos ik er voor om linksboven een highlight te plaatsen door middel van een directe lichtbron, zodat de glossy tegels deze reflectie laten zien terwijl de matte versie een zachte overgang toont zoals het in het echt ook zou gebeuren.


De glossy tegel

De matte tegel

Behind the Scenes


De opzet in de studio... het ziet er uit als een zooitje maar alles heeft een functie :-)
De combinatie van zwarte en witte vellen papier/foamboard zorgen er voor dat het licht precies daar komt (of weggehaald wordt) waar ik het wil hebben.

De volgende uitdaging

Naast realistische afdrukken worden er ook 3D modellen van de tegels gemaakt, en die hebben weer een andere manier van fotograferen nodig dan de foto's die afgedrukt worden.
Omdat een 3D model rondgedraaid kan worden in verschillende (fictieve) lichtomstandigheden heeft de 3D-modelmaker een bronbestand nodig met een uniforme belichting zodat hij daarmee aan de slag kan.
Er moesten dus niet alleen foto's met een highlight gemaakt worden, maar ook foto's (van dezelfde tegels) met een compleet platte, uniforme belichting.

Een andere licht set-up was dus nodig, en na verschillende opties geprobeerd te hebben kwam ik uit op de ideale situatie.
Let maar eens op hoeveel verschil een andere belichting maakt:





Bij sommige tegels is het moeilijk te geloven dat het om dezelfde tegel gaat, maar als je goed kijkt zie je onmiskenbare overeenkomsten in textuur. De belichting bepaald vervolgens welke details getoond worden op de foto.

De 3D modellen en de afdrukken worden in de loop van dit jaar (2015) voor het eerst in gebruik genomen.

**UPDATE 26-01-2015**

De eerste 3D renders zijn inmiddels gemaakt, hier een preview: