“Get it right in-camera!” is een veelgehoorde spreuk in de professionele fotografie.
Logisch, want waarom zou je extra werk voor jezelf creëren in Photoshop als je het ook tijdens de shoot al meteen de perfecte foto kan maken?
Zorg er voor dat het product helemaal schoongemaakt en opgepoetst is, haal alle draden/studio apparatuur/rotzooi uit de foto voordat je klik doet… allemaal prima advies waar je veel tijd en frustratie mee kan besparen.
Maar soms is het beter om vooral te kijken naar wat je minimaal nodig hebt aan bronmateriaal en daarmee genoegen nemen.
Is de foto net iets te donker? Met de moderne camera sensors van tegenwoordig kan je sowieso beter in Lightroom de helderheid finetunen dan je op locatie kan zien op een laptop scherm, op een drukke set (tenzij je iemand inhuurt die zich uitsluitend met de digitale bestanden bezig houdt…maar ja budget…)
De belichting perfect fine-tunen kan makkelijk 10 minuten in beslag nemen op locatie, terwijl het een kwestie van seconden is in softwareprogramma’s zoals Lightroom. En dat met absoluut minimale opofferingen aan kwaliteit indien je over moderne camera beschikt en bepaalde vuistregels in acht neemt.
Niet alleen belichting is een factor die -mits je de nabewerking goed onder de knie hebt en er van te voren rekening mee houdt- tegenwoordig niet meer essentieel is om helemaal perfect te krijgen ‘in-camera‘.
Dankzij RAW hoef je niet moeilijk te doen met witbalans (hoewel een calibratie kaartje erg handig is), een ietwat scheve horizon is zo rechtgezet en ongecompliceerde stukken materiaal (zoals plastic platen) kunnen zelfs makkelijk volledig nagemaakt worden in Photoshop.
Uiteraard is het slim om zoveel mogelijk te doen om de foto zo ver mogelijk ‘af’ in de computer te laden. Maar niet ‘at any cost’. Het mooie van digitale fotografie is dat je een afweging kan maken tussen tijd die je besteedt op de set en tijd die je besteedt achter de computer.
Want niet alle tijd is gelijkwaardig!
Tijd op de set is stressvol, gelimiteerd en vereist alle concentratie om er voor te zorgen dat je al het nodige bronmateriaal (mijn benaming voor wat normale mensen foto’s noemen) mee naar huis neemt.
Tijd achter de computer kan je makkelijker zelf indelen, is een stuk minder chaotisch en mocht je écht veel tijd willen besteden kan je altijd ‘s avonds doorwerken… 😉
Ter illustratie:
Was dat niet veel nabewerking? Jazeker, maar dat ging toch al gebeuren vanwege de omstandigheden en vanwege de eisen aan de foto’s.
Dan heeft het weinig zin om je tijd te verdoen op een drukke werkplek waar je toch eigenlijk wel een beetje in de weg staat met je studio apparatuur… zolang ik alle puzzelstukken mee neem naar huis zet ik die liever op mijn gemak in Photoshop in elkaar 🙂
Leave a Reply