Locatieshoots: er zijn weinig dingen die leuker zijn om te doen, maar ze vereisen wel de nodige voorbereiding en als je niet oplet kan het een kostbare bedoening zijn.
Ik zie regelmatig fotograferen met loodzware tassen en koffers naar de meest moeilijk te bereikbare locaties afreizen om vervolgens tijdens het fotograferen voor een onscherpe achtergrond te kiezen die op niet meer dan 15% van de foto te zien is.
Een belangrijke eerste stap is dus om te evalueren of het wel de moeite waard is om een super mooie, exotische locatie te zoeken.
De drie belangrijkste aspecten van een goede locatie zijn:
- Wat de relatie is met het onderwerp?
- Hoe duidelijk is de locatie te zien in de uiteindelijke foto?
- Hoe moeilijk is het om op die locatie een fotoshoot logistiek rond te krijgen?
Voor deze productfoto van een schoen was er geen noodzaak om een exotische locatie te gebruiken omdat de aandacht van de foto voor het overgrote deel op het product gericht moest zijn. Het groene mos complimenteert het bruine leer en de onscherpe achtergrond zorgt ervoor dat alle aandacht naar de schoen gaat.
Deze foto kon dus gewoon ‘om de hoek’ genomen worden.
Hetzelfde was het geval met de fashion-shoot van vorige maand waar de locatie slechts een context moest geven om de jurken te laten schitteren.
De relatie met het onderwerp moest nog steeds sterk zijn, dus bijvoorbeeld geen strand bij een jurk die Shadow heet, maar een donker woud. Buiten die kwalificatie kon het ieder mooi stukje bos zijn dat in de buurt was. De sfeer van het ‘donkere woud’ creëer je zelf met behulp van licht (reflectors, flitsers, gekleurde gels).
Een heel ander geval was een lifestyle shoot voor de Rabobank; het onderwerp moest duidelijk aan de locatie verbonden zijn: de winkelstraat van Boxmeer. Hier kon het niet anders dan werkelijk de drukke straat op gaan, met alle logistieke moeilijkheden die dat met zich mee bracht.
De locatie speelt hier een grotere rol dan de vorige voorbeelden omdat er meer van de achtergrond zichtbaar is en de locatie het onderwerp plaatst en een verhaal verteld.
Bij het plannen van een nieuwe shoot denk ik dus niet eerst aan wat de meest prachtige locatie zou kunnen zijn, maar wat voor plek er in de buurt zo dichtbij mogelijk is die geschikt is voor de foto. Een beetje saai misschien, maar beter dan een hoop logistieke rompslomp op je hals halen terwijl de uiteindelijke foto geen baat heeft bij de locatie.
Oh, om snel nog even een leuke app/website mee te geven die … een beetje… relevant is met het onderwerp: Suncalc.net geeft tot op de minuut precies weer onder welke hoek het zonlicht valt, waar/hoe laat de zon opkomt en ondergaat en hoe hoog de zon in de lucht staat.
Zeer bruikbaar voor fotografie van bijvoorbeeld gebouwen!
Of om te berekenen vanaf hoe laat je in de tuin kan gaan liggen zonnen 🙂
Paul Apeldoorn says
Mooie post en dito foto’s. Toch wil ik je graag een kritische noot aanreiken. In de foto van de schoen vraagt de lichte achtergrond m.i. te veel aandacht. Hierdoor blijven mijn ogen van de schoen naar de lichte achtergrond gaan en dat maakt het beeld onrustig. Ik hoop dat je er iets mee kunt.
joop says
Hoi Paul!
Interessante observatie, voor mijn gevoel is de textuur van de schoen sterk genoeg om de bokeh te overmeesteren wat betreft eye-catcher. Maar ik snap wat je bedoelt met dat de achtergrond lichter is dan de voorgrond.
Ins says
Ik heb geen verstand van fotograferen en kijk puur als leek, maar de duidelijke textuur van de schoen is voor mij juist de eye-catcher.
De achtergrond in niet scherp en daardoor voor mij niet storend of te licht.
Het contrast met het groene gras vind ik erg sprekend.