Een van de leukste aspecten van productfotografie is het feit dat de foto’s vaak veel invloed hebben op de branding van een merk. Dit is zeker het geval als er nog helemaal geen productfoto’s zijn van een nieuw te lanceren product.
De doe-het-zelf-kit van PLKID (plak idee) transformeert de look en feel van je keuken zonder te hoeven verven, en kan zonder problemen weer verwijderd worden in bijvoorbeeld een huurhuis.
Na een gesprek met de mensen van PLKID was het voor mij duidelijk wat de wensen waren en wat zij voor ogen hadden met de fotografie.
Met behulp van een moodboard en wat schetsen is de beslissing gemaakt om voor 3 verschillende ‘Hero shots’ te gaan: 3 foto’s die samen op de voorpagina van de website komen en die het product moeten gaan verkopen.
De kleurcombinaties waren erg belangrijk voor de foto’s en zijn in overleg besloten. De precieze kleuren waren niet als achtergrond beschikbaar, maar door de kleurbalans wat aan te passen in Lightroom & Photoshop is het mogelijk om 99,9% dichtbij het doel te komen.
Als eerste heb ik de keukenlade met roze folie gefotografeerd op een ‘smoke grey’ papieren achtergrond.
Voordat ik ging kijken naar de belichting moest ik besluiten welke brandpuntafstand de beste was. De hoek was in de schetsen al besloten: schuin van rechts. Door de camera haaks op de lade te houden voorkom je vertekende lijnen. Voor deze foto zou een tilt-shift lens een uitkomst zijn, maar aangezien de huur van een speciale lens niet in het budget zat heb ik gebruik gemaakt van de 36megapixels die de D800 levert, en het product simpelweg niet recht in het midden van de sensor geplaatst. Daardoor moest er best wat bijgesneden worden in de uiteindelijke foto en dat had ik niet gedaan als ik minder dan 20 megapixels tot mijn beschikking zou hebben.
Bij het eerste testshot werd het me al snel duidelijk dat de foto een stuk mooier en zachter zou zijn als de producten niet direct op het papier zouden staan/liggen. De schaduw aan de onderkant van het product is veel zachter als er wat ruimte tussen de achtergrond (ondergrond) zit.
Na de hulp van wat high-tech fotografie-apparatuur ingeschakeld te hebben (twee houtjes van dezelfde hoogte) leek de lade meer te zweven en niet meer aan de ondergrond geplakt te zijn.
Het belichten van de lade was niet erg ingewikkeld, het belangrijkste was de grootte van de softbox de ik wilde gebruiken. De bedoeling was zacht, romig licht dus ik ging voor de Rotalux Softbox Octa 135cm als primaire lichtbron. Een wit stuk karton was genoeg om de schaduwen wat in te vullen.
De volgende foto was net even anders: een IKEA-kastje met 2 verschillende deurtjes: ieder een andere kleur folie. Na het verwisselen van de achtergrond-rol was het even opletten dat het kastje waterpas stond, de camera haaks op de voorkant gericht was, en het deurtje precies genoeg open stond om het beeld wat te breken terwijl de beplakte voorkant nog goed te zien was.
Het tilt-shift verhaal was hier niet van op toepassing aangezien het kastje mooi in het midden van de sensor geplaatst kon worden.
De foto zonder enige nabewerking:
Hoe strakker de foto, des te belangrijk zijn de details. Vooral bij productfotografie is dat zo.
Details zoals kleurafwijkingen vallen op een kleurrijke foto als deze heel erg op, en door het witte kastje in Photoshop ook daadwerkelijk kleurloos te maken en de beplakte voorkant te selecteren en één saamhorige kleurtint te geven ontstaat er een mooi strak contrast wat de foto er nét wat meer uit laat springen.
Ook de achtergrond is een tikkeltje naar de gewenste kleur omgezet.
Als laatste was de blackboard-folie aan de beurt. Zelfde setup als de vorige foto, maar met een ander deurtje.
Om het effect van het krijtbord duidelijk te maken heb ik mijn lieftallige assistent een boodschappenlijstje laten tekenen aangezien mijn eigen handschrift afschuwwekkend is.
Alle aandachtspunten van de vorige foto waren hier ook van op toepassing, maar een extra detail was het feit dat de textuur van het krijtbord alleen duidelijk werd als er een lichtbron in gereflecteerd wordt (specular highlight). Door de grootste lichtbron een stukje naar links te verschuiven verschijnt er een gradiënt van licht naar donker op het krijtbord. Tegelijkertijd visueel aantrekkelijk én informatief over de textuur van de folie (het product).
Dezelfde reflectie had bij de vorige foto een lelijk wit vlak opgeleverd, maar vanwege de matte textuur van het krijtbord ziet het er hier veel beter uit.
Dat was het zo ongeveer wel, hopelijk is het proces een beetje duidelijk geworden.
Tot slot wens ik iedereen een gelukkig en creatief 2013!
Ik doe niet aan nieuwjaars-voornemens maar ik zal voortaan proberen wat regelmatiger te bloggen 🙂
Leave a Reply