Steeds meer mensen starten hun eigen webshop met unieke, handgemaakte producten die simpelweg niet bij de grote warenhuizen en winkelketens te koop zijn. Het internet is hier natuurlijk een perfecte marktplaats voor, en deze markt groeit gestaag door.
Toch is het ook fijn om de producten ‘in het echt’ te kunnen zien en aan te raken, voordat je iets besteld via internet. Daarom is de afgelopen tijd een nieuw concept ontstaan: een ‘offline’ winkel die producten op kleine schaal verkoopt die voorheen alleen via internet te bestellen waren. Omdat de kleine ondernemer met een webshop vaak zelf geen hele winkel kan huren, biedt deze winkel een uitkomst.
In Eindhoven is onlangs zo’n nieuwe winkel geopend: Boqz. (website) (Google Maps link)
Voor de website en offline promotie waren er bedrijfsfoto’s nodig die de winkel er aantrekkelijk uit laten zien voor ondernemers die wellicht een ‘box’ willen huren om hun producten te verkopen.
De foto’s van de binnenkant van de winkel waren vrij recht-toe-recht-aan. Ik besloot om geen flitsapparatuur mee te nemen naar Eindhoven vanwege deze twee redenen:
-De natuurlijke charme van de winkel wil ik zo veel mogelijk behouden, en flitslicht veranderd die look & feel juist enorm.
-Het leek me geen goed idee om een hoop flitsers, statieven en softboxes op te gaan zetten in een drukke winkel op de koopavond voor kerst (ja, het was een drukke avond in Eindhoven).
Wetende dat ik het dus moest doen met het beschikbare licht (in dit geval kunstlicht omdat het avond was) nam ik de foto’s met grote zorg zodat ik geen ongewenste highlights in mijn opnames kreeg. Dat betekend, zoals altijd, meerdere opnames per foto maken en later combineren in de nabewerking.
Het buiten aanzicht was iets ingewikkelder, omdat de winkel zelf zichtbaar moest blijven, maar de winkelstraat er druk uit moest zien (het was druk, dus dat was geen probleem). Die tegenstelling zorgde er ook weer voor dat ik veel opnames heb moeten maken vanuit 1 hoek.
Door 10 à 15 opnames samen te voegen kreeg ik de juiste mensenschimmen op de juiste plek, dus wel op de foto maar niet vóór de winkelopening.
Van de lolbroeken die ‘grappig’ gingen doen voor de camera had ik dus weinig last! (en dat waren er nogal wat)
Hier het proces waarin de mensen die ik in de foto wilde hebben uitgeknipt zijn en op de ‘uiteindelijke’ foto zijn geplaatst, met als laatste de uiteindelijke foto:
En nogmaals op normaal formaat:
Dankzij technologie zijn we niet meer (oké, een stukje minder) van geluk afhankelijk!
Hoera!
Leave a Reply