Voor een nieuw bruidsjurkenmerk heb ik afgelopen week een fashion shoot verzorgd, iets wat normaal gesproken buiten mijn vakgebied valt 🙂
Toch viel het niet tegen. Het ging zelfs vrij vlekkeloos, zeker in vergelijking met de technisch ingewikkelde productshoots waar ik de laatste tijd mee bezig ben.
De uitdaging bij productfotografie is vaak om van een niet-zo-spectaculair-uitziend product iets schitterends te maken. In dit geval hoefde ik eigenlijk alleen maar het licht op te zetten en het model een klein beetje te coachen.
De klant was makkelijk om mee te werken, wat voor een relaxte sfeer zorgde. Waar een duidelijke communicatie over de look van de foto’s bij productfotografie een van de grootste factoren is voor succes bij productfotografie is een relaxte en amicale sfeer bij een fashion shoot enorm belangrijk. Het technische aspect wordt vervangen door een menselijk aspect: de interactie tussen fotograaf en model.
De belichting was eenvoudig: een grote Rotalux octabox (Elinchrom) schuin van boven en een verticale stripbox als kicker light (of hair light, of backlight, same thing) die voor separatie met de achtergrond zorgt.
Een verbouwde huiskamer diende als impromptu studio. Het fijnste van deze ruimte was dat ‘ie lekker diep is. Daardoor kon ik mijn Nikkor 70-200mm f/2.8 gebruiken, vanuit een laag perspectief. Een lange lens vanaf de grond geschoten is zo’n beetje de vuistregel voor fashion foto’s omdat het model daardoor langer lijkt en de kleding sierlijker.
De achtergrond was met opzet heel sober en tussen licht en donker in (lees:warm grijs). De jurken zijn natuurlijk voornamelijk wit, dus een te lichte of te donkere achtergrond zou een probleem zijn.
Zoals ik al zei: een relaxte shoot met leuke resultaten. Wellicht toch een leuk idee om iets vaker uit de eenzame studio te kruipen en vaker mooie mensen voor de lens zetten!
Leave a Reply